بناها و عمارت های تاریخی، فرهنگ، تاریخ، هویت و اصالت هر منطقه را برای ما بازگو خواهند کرد. مساجد تاریخی و قدیمی، تدین، عرفان و اعتقادات مذهبی مردم هر منطقه را نشان می دهند. در ایران نیز آثار تاریخی گوناگونی از دوره های مختلف وجود دارد که هر کدام ویژگی ها و معماری خاص خود را دارند. در کرمانشاه، علاوه بر مکان های تاریخی همچون بیستون، طاق بستان و معبد آناهیتا، مسجد ها و تکیه های تاریخی و با ارزشی نیز وجود دارند، به طوری که به کرمانشاه، لقب شهر مساجد و تکایای تاریخی مینیاتوری داده شده است. این مساجد، از دوره های گوناگونی در این شهر به جا مانده است.
یکی از مساجد تاریخی و بسیار با اهمیت کرمانشاه، مسجد عمادالدوله می باشد که در دوران قاجار ساخته شده است. این مسجد، به علت معماری باشکوهی که دارد، توجه بسیاری از کارشناسان را به خود جذب کرده است.
مسجد عمادالدوله، در اواخر قرن سیزدهم ه.ق (در سال 1285) و حدودا 150 سال قبل، توسط امامقلی میرزا عمادالدوله، که از والیان و مرزداران منطقه در دوران قاجار بود، بنا شد. معماری تلفیقی این مسجد زیبا به گونه ای است که سبب تحسین و تمجید بازدیدکنندگان خواهد شد. مسجد عمادالدوله چهار ایوان و یک مناره دارد. سردر، صحن، ایوان، شبستان دارای ستون و حجره های گوناگون از جمله بخش های این مسجد می باشند. هم اکنون از این مسجد به عنوان حوزهی علمیه امام صادق (ع) استفاده می کنند. صحن مسجد، با ابعادی در حدود 30 متر در 24 متر بنا شده است، در اطراف صحن نیز ایوان ها، حجره ها و دهنه ها قرار گرفته اند.
ایوان قسمت جنوبی صحن که همان ورودی شبستان اصلی نیز می باشد، نسبت به دیگر ایوان های این مسجد ارتفاع بیشتری دارد. همچنین در این قسمت از مسجد، تزئینات بیشتری نیز به کار برده شده است. برای کف و ازاره ایوان، از سنگ مرمر استفاده شده که این کار در قرن اخیر انجام گرفته است. علاوه بر این، در بخش فوقانی ازاره، کاشی کاری زیبایی به چشم می خورد. بر روی کاشی کاری های ایوان، کتیبه ای وجود دارد که قصیده ای بر روی آن نگاشته شده است. علاوه بر قصیده، نام پادشاه وقت (ناصرالدین شاه)، نام بانی و تاریخ ساخت (1285 ه.ق) نیز نوشته شده است.
در ضلع پشتی ایوان، درگاهی وجود دارد که بازدیدکنندگان با گذر از آن می توانند به شبستان مستطیل شکلی وارد شوند. طاق و گنبد این شبستان، بر روی 14 ستون آجری قرار گرفته اند. در این بخش از مسجد، تزئینات خاصی وجود ندارد. ستون های شبستان، سطح مقطع مربع شکل دارند و ابعاد آنها 80 در 80 سانتی متر می باشد. گوشه های این ستون ها بریده شده و سبب شده که آن ها به صورت هشت ضلعی دیده شوند. روزنه هایی در راس شبستان وجود دارد که روشنایی این بخش را تامین خواهند کرد. در قسمت میانه ضلع جنوبی شبستان، محرابی وجود دارد که کاشی کاری زیبا و هنرمندانه ای بر روی آن انجام شده است.
ایوان کوتاهی در قسمت شمالی صحن مسجد وجود دارد که برج ساعتی بر روی آن تعبیه کرده اند. این ایوان کوتاه، دارای دو ایوان در دو ضلع غربی و شرقی خود می باشد که قرینه با یکدیگر ساخته شده اند. هم چنین حجره هایی در پیرامون ایوان ها مشاهده می شوند که به کاشی کاری های بسیار زیبایی مزین شده اند. حوضی در قسمت میانی مسجد قرار گرفته که آن نیز اخیرا ساخته شده است. در قسمت زیرین این حوض، زیرزمین یا سردابه ای وجود دارد که هم اکنون از آن برای انجام ورزش طلبه ها استفاده می شود. بر روی کتیبه ای که در ایوان جنوبی مسجد قرار گرفته، نگاشته شده که تمام هزینه های ساخت این مسجد، توسط عمادالدوله، حاکم وقت کرمانشاه تامین گشته است.
مسجد عمادالدوله، دارای دو ورودی اصلی و فرعی می باشد. ورودی اصلی مسجد، در راسته زرگرها و ورودی فرعی نیز در راسته بزازان واقع شده است. راسته بزازان، به چهار سوق بازار کرمانشاه منتهی خواهد شد.
یکی از نکات بسیار حائز اهمیت درباره این مسجد، حضور دروازه ای از حرم مطهر حضرت علی (ع) در آن می باشد. به علت وجود این دروازه، مسجد عمادالدوله احترام و ارزش خاصی در میان مردم، به خصوص اهالی بازار قدیمی شهر دارد. به دروازه مذکور، لقب "قاپی شاه نجف" و "بقای شاه نجف" را داده اند. این دروازه، به دوران حکومت صفویان تعلق دارد. با اینکه در پیرامون این مسجد، مساجد دیگری نیز وجود دارند ولی نماز جماعت، بسیار باشکوه تر در این مسجد برگزار خواهد شد.
به علت قرار گیری مسجد عمادالدوله در مرکز شهر و مجاورتش با بازار، همچنان از مناطق با اهمیت کرمانشاه به شمار می رود. این مسجد از غرب به محله گمرک، از شرق به بازار زرگرها، از جنوب به بازار بزازان و از شمال به مسجد جامع و اداره اماکن منتهی خواهد شد. در ساخت این مسجد، نکاتی همچون محیط زیست و اقلیم، محل قرارگیری، توجه به جنبه های اقتصادی و رونق کسب و کار، توجه به فرهنگ و جنبه های اعتقادی مردم و اهمیت دادن به اجتماع و هنجارهای حاکم را در نظر گرفته اند. همین موضوع سبب تمایز این مسجد نسبت به مساجد دیگر شده است.
چهارشنبه 22 دی 1400
چهارشنبه 28 مهر 1400
دوشنبه 25 مرداد 1400
سه شنبه 08 تیر 1400
دوشنبه 27 اردیبهشت 1400
چهارشنبه 25 فروردین 1400
سه شنبه 28 بهمن 1399
دوشنبه 29 دی 1399
یکشنبه 23 آذر 1399
شنبه 10 خرداد 1399